Tylko co czwarty pracujący Polak brał udział w szkoleniu w 2024 roku

Data publikacji: 2025-09-30
niska frekwencja w sali wykładowej

Według najnowszego raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego pn. „Dlaczego Polacy się nie szkolą? Przyczyny niskiego poziomu uczestnictwa dorosłych w edukacji i kształceniu”, zaledwie około 23,5% osób pracujących w Polsce w wieku 25–64 lata wzięło udział w jakimkolwiek szkoleniu w 2024 roku. 

 

To wynik poniżej średniej unijnej. 

 

Co jeszcze wynika z raportu? 

Oto wybrane wnioski:

  • niska aktywność w zakresie uczenia się: Polacy rzadziej niż pracownicy w innych krajach UE uczestniczą w kursach i szkoleniach. W praktyce oznacza to, że większość dorosłych nie rozwija regularnie swoich umiejętności zawodowych.
  • motywacje do szkoleń: Ci, którzy korzystali z oferty edukacyjnej dla dorosłych, robią to głównie po to, by lepiej wykonywać swoje obowiązki w pracy. Znacznie mniej osób szkoli się z myślą o awansie czy lepszych perspektywach zawodowych.
  • przyczyny niskiego zainteresowania szkoleniami: najczęstszą przeszkodą jest brak czasu. Wskazuje na to prawie połowa badanych. Inne trudności to niewystarczające wsparcie ze strony pracodawców, spowodowane m.in. ich ograniczonymi zasobami, aby organizować szkolenia. Tylko nieliczne przedsiębiorstwa w Polsce dysponują dobrze rozwiniętym systemem szkoleń dla pracowników.

 

Rekomendacje autorów raportu

Autorzy raportu zwracają m.in. uwagę na konieczność zwiększenia zaangażowania pracodawców w organizację szkoleń oraz dostosowanie oferty edukacyjnej do zmieniających się potrzeb rynku pracy. Zwiększenie wsparcia firm i lepsze wykorzystanie dostępnych zasobów edukacyjnych mogłoby znacząco podnieść poziom uczestnictwa w kursach i szkoleniach.

 

Pełna treść raportu „Dlaczego Polacy się nie szkolą? Przyczyny niskiego poziomu uczestnictwa dorosłych w edukacji i kształceniu” dostępna jest tutaj.

 

 Fot. Canva

 

#FunduszeEuropejskie


Autor artykułu: Joanna Wiśniewska