Kompetencje przyszłości oraz trendy na krajowym i globalnym rynku pracy
Jeśli chcesz upewnić się, w którym kierunku rozwijać swoją karierę, korzystając m.in. z oferty szkoleniowej w projekcie Kierunek – Rozwój, poznaj aktualne trendy na krajowym i globalnym rynku pracy.
Uzyskaj odpowiedzi m.in. na pytania:
- jakie profesje to obecnie zawody przyszłości, a w jakich trudniej znaleźć zatrudnienie?
- jak dostosować swoje kwalifikacje/kompetencje do rzeczywistych potrzeb pracodawców i podążać za aktualnymi trendami na rynku pracy w województwie kujawsko-pomorskim?
- jak pokierować swoją ścieżką kariery, aby stawić czoła zawodowym wyzwaniom gospodarki 4.0 i transformacji cyfrowej?
- jak rozwój technologiczny i społeczno-gospodarczy będzie wpływać na globalną politykę zatrudnienia do 2027 roku?
- w jakim zakresie planuje się na świecie wykorzystanie synergii sztucznej inteligencji i czynnika ludzkiego w programach nauczania szkół podstawowych i średnich, aby przyniosła korzyści zarówno nauczycielom jak i uczniom?
- na jakie zawody jest zapotrzebowanie w poszczególnych krajach europejskich (w tym w Polsce) i czy poszukiwani są specjaliści w Twojej profesji?
Co prognozuje „Barometr Zawodów 2025” w województwie kujawsko-pomorskim?
Chcesz dowiedzieć się, jakie profesje to obecnie zawody przyszłości, a w jakich trudniej znaleźć zatrudnienie?
Zapoznaj się z „Barometrem zawodów 2025. Raportem podsumowującym badanie w województwie kujawsko-pomorskim”. Opracowanie przygotowane przez Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu jest efektem ogólnopolskiego badania „Barometr zawodów”, realizowanego na zlecenie ministra właściwego ds. pracy.
Raport odpowiada m.in. na pytania:
- jakie czynniki wpływają na sytuację na rynku pracy?
- jakie są prognozy zawodów tzw. deficytowych, zrównoważonych i nadwyżkowych oraz ich główne powody?
- jakie specjalności dominują w grupie bezrobotnych?
- jak kształtuje się zapotrzebowanie na pracowników?
Dowiedz się więcej: Barometr Zawodów 2025 – raport wojewódzki
Źródło: Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie, Barometr Zawodów. Prognoza zapotrzebowania pracowników, https://www.barometrzawodow.pl
Raporty z badań dotyczących dwóch różnych pokoleń: silversów i osób młodych na kujawsko-pomorskim rynku pracy
Czy młodzi wchodzący na rynek pracy i doświadczeni pracownicy po 50. roku życia potrafią znaleźć wspólny język w miejscu pracy? Jakie wyzwania stoją przed obiema grupami? Jakie szanse mogą wykorzystać – i jak postrzegają siebie nawzajem?
Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w wynikach dwóch badań przeprowadzonych przez Instytut Badawczy IPC, które dotyczą sytuacji różnych pokoleń na kujawsko-pomorskim rynku pracy:
„Ocena i analiza sytuacji osób młodych na kujawsko-pomorskim rynku pracy”
Raport koncentruje się na osobach do 29. roku życia – pracujących, uczących się, bezrobotnych i biernych zawodowo. Pokazuje, jak młodzi radzą sobie z wymaganiami rynku pracy oraz jak kształtują swoje ścieżki zawodowe. Poznamy m.in. ich:
- podejście do rozwoju zawodowego i szkoleń,
- oczekiwania wobec pracodawców,
- relacje i postawy wobec starszych współpracowników.
Dowiedz się więcej: Ocena i analiza sytuacji osób młodych na kujawsko-pomorskim rynku pracy
„Potencjał Silversów na kujawsko-pomorskim rynku pracy”
Ten raport obejmuje zarówno osoby po 50. roku życia, jak i pracodawców mających doświadczenie w ich zatrudnianiu. Przedstawia, jak starsze pokolenie funkcjonuje na rynku pracy i jakie ma atuty. Dowiemy się:
- jakie cechy Silversów są cenione przez pracodawców,
- z jakimi ograniczeniami mierzą się osoby 50+,
- jak postrzegają oni mobilność zawodową i zmiany technologiczne.
Dowiedz się więcej: Potencjał Silversów na kujawsko-pomorskim rynku pracy
Co można znaleźć w obu raportach?
Publikacje odpowiadają m.in. na pytania:
- jakie doświadczenia i wyzwania towarzyszą młodym ludziom wchodzącym na rynek pracy?
- w jaki sposób młodzi planują rozwój zawodowy i jak podchodzą do edukacji oraz szkoleń?
- jak postrzegani są pracownicy 50+ – zarówno przez samych siebie, jak i przez pracodawców?
- czy starsi pracownicy są otwarci na zmiany, przekwalifikowanie i nowe technologie?
- jakie są podobieństwa i różnice między pokoleniami oraz jak można wspierać efektywną współpracę międzypokoleniową?
Źródło: Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu, https://wuptorun.praca.gov.pl
Analizy, publikacje i statystyki o kujawsko-pomorskim rynku pracy na tle Polski
Planujesz dostosować swoje kwalifikacje/kompetencje do rzeczywistych potrzeb pracodawców? Chcesz podążać za aktualnymi trendami na rynku pracy w województwie kujawsko-pomorskim?
Z analiz, publikacji oraz statystyk Wojewódzkiego Urząd Pracy w Toruniu (WUP w Toruniu) dowiesz się, jak funkcjonują wybrane zawody i branże oraz jakie są perspektywy ich rozwoju w Polsce.
Dowiedz się więcej: analizy i publikacje oraz statystyki rynku pracy WUP w Toruniu
Źródło: Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu, https://wuptorun.praca.gov.pl
Jak AI wpływa na rynek pracy na świecie - co wskazuje „Global AI Jobs Barometer 2024”?
Czy wiesz, jak pokierować swoją ścieżką kariery, aby stawić czoła zawodowym wyzwaniom gospodarki 4.0 i transformacji cyfrowej? Nie daj się wyprzedzić AI i dowiedz się, jak rozwój sztucznej inteligencji przekształca światowy rynek pracy.
Zapoznaj się z raportem firmy doradczej PwC „Global AI Jobs Barometer 2024”. Na potrzebę jego przygotowania przeanalizowano pół miliarda ofert pracy z 15 krajów, które łącznie generują ponad 30% globalnego PKB.
Z publikacji dowiesz się m.in.:
- jakie branże najczęściej wykorzystują sztuczną inteligencją i jaki jest jej wpływ na ich produktywność?
- jakie zawody stworzy a jakie przejmie AI?
- czy AI pobudza wzrost ofert pracy?
- czy jest popyt na zadania trudne lub niemożliwe do realizacji przez sztuczną inteligencję?
Dowiedz się więcej (tekst w języku angielskim): Global AI Jobs Barometer 2024
Źródło: PwC, Raport PwC Global AI Jobs Barometer 2024, https://www.pwc.pl, wg. stanu na 14.06.2024 r.
Jak zmieni się światowy rynek pracy w perspektywie najbliższych 5 lat zgodnie z raportem Światowego Forum Ekonomicznego „The Future of Jobs Report 2025”?
Zastanawiasz się, jak rozwój technologiczny i społeczno-gospodarczy będzie wpływać na globalną politykę zatrudnienia do 2027 roku? Zapoznaj się z prognozami Światowego Forum Ekonomicznego (World Economic Forum).
Badaniem objęto 1000 przedsiębiorstw z 22 branż w 55 krajach, zatrudniające łącznie ponad 14 milionów pracowników. Badanie stawia pytania dotyczące m.in. wpływu trendów technologicznych oraz społeczno-gospodarczych na miejsca i kulturę pracy w latach 2025–2029.
Wybrane wnioski z raportu:
- Do 2030 roku powstanie 170 mln nowych miejsc pracy, lecz zniknie 92 mln, co daje plus 78 mln nowych etatów
- Szybki wzrost odnotują zawody związane z technologią (AI, big data, cybersecurity), zieloną gospodarką (inżynierowie, energia odnawialna), opieką zdrowotną, edukacją i logistyką .
- Upadek zawodów administracyjnych – kasjerzy, operatorzy danych, pracownicy Około 39% umiejętności potrzebnych do pracy zmieni się do 2030 r. – co wymaga fale przekwalifikowań i doszkalania
- Najważniejszymi, poszukiwanymi kompetencjami będą:
- techniczne: AI, analiza danych, cyberbezpieczeństwo,
- miękkie: myślenie analityczne (81% organizacji), kreatywność, odporność, elastyczność, współpraca z technologią.
Dowiedz się więcej (tekst w języku angielskim): The Future of Jobs Report 2025
Źródło: World Economic Forum, The Future of Jobs Report 2023, https://www.weforum.org, wg. stanu na 30.04.2023 r.
Poznaj raport “Shaping the Future of Learning: The Role of AI in Education 4.0”, aby dowiedzieć się, jak eksperci Światowego Forum Ekonomicznego widzą przyszłość edukacji na świecie?
Przeanalizowano w nim, w jakim zakresie można wykorzystać synergię sztucznej inteligencji i czynnika ludzkiego w programach nauczania szkół podstawowych i średnich, aby przyniosła korzyści zarówno nauczycielom jak i uczniom.
Główne konkluzje płynące z opracowania:
- zakłada się m.in. że sztuczna inteligencja będzie wykorzystywana do prezentowania treści w procesie edukacyjnym w sposób bardziej spersonalizowany i dostosowany do potencjału i predyspozycji danego ucznia, aby jak najlepiej przygotować go na przyszłość. Ma ona służyć m.in. rozwijaniu kompetencji cyfrowych, umiejętności krytycznego myślenia, rozwiązywania problemów i kreatywności.
- wdrożenie AI udoskonali system oceniania, gwarantując dynamiczną i bardziej wnikliwą analizę postępów w nauce danego ucznia w czasie rzeczywistym. Umożliwi to uczniom natychmiastowe zrozumienie błędów i ich eliminację w kolejnych zadaniach, a nauczycielom identyfikację obszarów wymagających poprawy. Natomiast zdolność jednoczesnego porównywania przez AI obszernych zbiorów danych dotyczących grup uczniów pod kątem poprawnych lub błędnych odpowiedzi, ułatwi zrozumienie powtarzalności pewnych wzorców w obrębie danego systemu edukacji lub poza nim.
- AI w edukacji 4.0 służyć będzie wzmocnieniu roli nauczycieli i odciążeniu ich od rutynowych czynności administracyjnych poprzez ich automatyzację. Pozwoli to im skupić się na budowaniu relacji z uczniami, mentoringu oraz na identyfikacji i rozwijaniu ich indywidualnych potrzeb edukacyjnych. Statystyki pokazują, że w krajach OECD, nauczyciele gimnazjalni poświęcają średnio około 44% łącznego czasu pracy na nauczanie, natomiast resztę zajmuje im wykonywanie zadań innych niż dydaktyczne (w tym np. sprawdzanie obecności, planowanie zadań dydaktycznych i ocena wyników w nauce).
Autorzy raportu zwracają uwagę, że implementacja sztucznej inteligencji do systemu edukacji to nie tylko szansa na jego zrewolucjonizowanie i poprawę skuteczności nauczania. Należy pamiętać też o tym, że AI niesie ze sobą pewne zagrożenia, a jej wdrożenie będzie wymagało ostrożności, rozwagi i systemowego podejścia.
Dowiedz się więcej (tekst w języku angielskim): Shaping the Future of Learning: The Role of AI in Education 4.0
Źródło: World Economic Forum, Shaping the Future of Learning: The Role of AI in Education 4.0, https://www.weforum.org, wg. stanu na 28.04.2024 r.
Zapoznaj się z narzędziem analitycznym Unii Europejskiej „Trendy: zawody i umiejętności” na platformie internetowej Europass
Można w nim sprawdzić m.in.:
- na jakie zawody jest zapotrzebowanie w poszczególnych krajach europejskich (w tym w Polsce)?
- czy poszukiwani są specjaliści w Twojej profesji?
- jakich umiejętności wymagają pracodawcy w odniesieniu do konkretnego zawodu?
- jak przebiegają zmiany w zapotrzebowaniu na poszczególne grupy zawodowe i jak kształtują się trendy dotyczące danego zawodu?
Prezentowane informacje bazują na danych pozyskanych w ramach projektu Cedefop „Skills OVATE”. Trendy wskazywane są w oparciu o liczbę internetowych ogłoszeń o pracę w poszczególnych krajach europejskich.
Dowiedz się więcej: Trendy: zawody i umiejętności
Źródło: Unia Europejska, Europass, https://europa.eu
#FunduszeEuropejskie